Cele Fundacji i sposoby ich realizacji
Celem FCS jest:
1. Zakładanie, prowadzenie szkół, placówek oświatowych.
2. Stwarzanie warunków do rozwoju psychoruchowego dzieci i młodzieży,
3. Uczestniczenie w życiu kulturalno-społecznym miasta,
4. Inicjowanie różnych form współpracy szkoły z rodzicami, pomoc w nauce i w organizacji wolnego czasu,
5. Propagowanie postaw proekologicznych, służących rozwojowi osobowości dzieci i młodzieży w duchu szacunku do innych istnień.
6. Poznawanie historii i tradycji własnego regionu.
7. Organizacja letniego i zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży.
8. Upowszechnianie wiedzy z zakresu wspomagania rozwoju dziecka.
9. Pomoc rodzinie dziecka, nauczycielom, opiekunom i specjalistom zajmującym się problemami związanymi z edukacją wychowaniem, terapią oraz opieką i pielęgnacją dzieci.
10. Rozwój nowatorskiej myśli pedagogicznej, popularyzowanie metod pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
11. Dbałość o przestrzeganie praw dzieci i młodzieży zwłaszcza niepełnosprawnej,
12. Wszechstronna pomoc w rozwoju i edukacji młodzieży szczególnie uzdolnionej oraz o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
13. Organizowanie i prowadzenie różnych form edukacji, opieki, (warsztatów, szkoleń, itp.).
14. Popularyzowanie tematyki związanej z różnorodnymi formami terapii, edukacji oraz metodami wspomagającymi i stymulującymi rozwój dzieci i młodzieży.
15. Prowadzenie poradnictwa w zakresie pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
FCS realizuje swoje cele poprzez:
1. Organizowanie i prowadzenie: placówek oświatowych, ośrodków konsultacyjnych, poradni specjalistycznych, grup terapeutycznych.
2. Popularyzację wiedzy oraz doskonalenie kwalifikacji i umiejętności zawodowych osób zajmujących się wspieraniem rozwoju dzieci i młodzieży, kształtowanie etyki społecznej i zawodowej członków,
3. Organizowanie kursów, szkoleń, konferencji oraz innych form doskonalących dla nauczycieli, rodziców i innych osób zainteresowanych;
4. Organizowanie wystaw, pokazów, odczytów, dyskusji, sympozjów, seminariów itp.
5. Wydawanie poradników, informatorów i książek dotyczących szeroko rozumianego wspomagania rozwoju młodzieży oraz wyrównywania szans edukacyjnych,
6. Współpracę z władzami samorządowymi, innymi stowarzyszeniami, z organizacjami pozarządowymi, ze środkami masowego przekazu oraz z instytucjami naukowymi i ośrodkami terapeutycznymi.
Przedmiotem działalności szkoły jest nauczanie i wychowanie uczniów.
Dyrektor szkoły kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły i prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego.
Niespełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Najważniejsze kategorie spraw rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych:
- odroczenie obowiązku szkolnego,
- wcześniejsze rozpoczęcie nauki przez dziecko pięcioletnie,
- spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą,
- indywidualny program lub tok nauki,
Ocenianie, egzaminowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz.373).
W sprawach dotyczących oceniania i promowania nie prowadzi się postępowania administracyjnego i nie stosuje się Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Podstawę programową określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356 z późn. zm.).